Vystúpiť z tieňa

Foto:  Inaque 
5 minút čítania

Päťdesiate roky, Neapol ako z pohľadnice. Aspoň navonok. Spoza idylickej fasády podmanivého mesta však na svetlo preniká triedny boj, cammoristi, ktorých siete siahajú až do vysokej politiky, románsky temperament, ktorý si nerobí ťažkú hlavu z každodenných problémov ani ich dôsledkov.

Toto všetko sa ukrýva v spomienkach 65-ročnej Eleny Grecovej, ktorá rozpráva svoj príbeh.

Geniálna priateľka (L’amica geniale, 2011), Príbeh nového priezviska (Storia del nuovo cognome, 2012), Tí, čo odchádzajú – tí, čo zostávajú (Storia di chi fugge e di chi resta, 2013), Príbeh stratenej dcéry (Storia della bambina perduta, 2014) – na seba nadväzujúce tituly predstavujú takzvanú Neapolskú ságu talianskej autorky Eleny Ferrante.

Elena, ktorú volajú aj Lenù, začína svoje rozprávanie dňom, keď jej v panike zavolá syn najlepšej priateľky Raffaelly Cerullovej, prezývanej Lila. Vydesený štyridsiatnik oznamuje, že mama zmizla a vzala so sebou všetky veci. Od tejto chvíle sa spoločne s hlavnou hrdinkou ocitáme v jej detských rokoch a sledujeme všetky významné momenty priateľstva medzi dcérou vrátnika a dcérou obuvníka.


Osemdielny seriál Geniálna priateľka nakrútený podľa bestselleru Eleny Ferrante

Priateľstva, tak trochu jednostranného, postaveného na bezbrehom obdive hlavnej hrdinky k svojej najväčšej rivalke Lily. Ťažko povedať, či sa dá o priateľstve hovoriť aj zo strany Lily Cerullovej. Pre Lilu je Lenù len silným motivačným stimulom – súperkou, ktorú musí za každú cenu poraziť. V škole, manželstve, láske, kariére.

Lila potrebuje byť stredobodom pozornosti, musí všetko a všetkých riadiť, inak svet v jej očiach „stráca obrysy“. Snaží sa zmanipulovať tých, ktorí sú v danej chvíli v pozícii významných, dôležitých ľudí. Prostredníctvom nich potom presadzuje svoje ambície. Ťahá za nitky, a pritom myslí iba na seba, na svoje dobro a je jej jedno, či to neuškodí ostatným. Lenù je jej pravým opakom.


Štyri časti Neapolskej ságy v taliančine a slovenčine

Už ako dievča si Lilu postavila na piedestál, vzhliadala k nej a snažila sa jej vyrovnať. Nie preto, aby ju porazila (poraziť sa nedá), ale preto, aby s ňou udržala krok. Cíti, že inak nebudú priateľkami. Celý život tak prežije v Lilinom tieni.

Kým Lila žije svojím manželským životom, Lenù študuje a dosahuje akademické úspechy. Kým sa Lila stará o rodinu, Lenù píše knihy, stáva sa slávnou a vplyvnou, dokonalým nástrojom na dosiahnutie Liliných ambícií. V skutočnosti sa Lila cíti porazená, neschopná. Považuje sa za zlú matku, ktorá zlyhala už len tým, že priviedla na svet dieťa, ktoré podľa nej mala mať iná žena.

Lila cíti nutkavú potrebu „vymazať sa“. Preto jej neprekáža oscilovať medzi rôznymi rolami. Najskôr sa úspešne chopí úlohy Lily Cerullovej, návrhárky topánok Cerullo, neskôr sa stáva Raffaellou Carracciovou, ženou zámožného investora, spoluvlastníka obuvníctva Cerullovcov, zhosťuje sa úlohy milenky Nina Sarratoreho, matky Stefanovho syna Rina, matky Tiny, matky-trpiteľky, ktorá o dieťa prichádza, pracuje ako robotníčka v továrni a príbeh sa uzatvára v čase, keď Lila, úspešná programátorka, bez stopy opúšťa Neapol.

Lenù sa naopak snaží skĺbiť kariéru spisovateľky a matky, pomáha svojej najlepšej priateľke po tom, ako stratí svoje druhé dieťa. Najviac sa obáva toho, že sa časom začne podobať na svoju matku, príznaky na sebe pozoruje každý deň. Správa sa presne ako ona a matku jednoducho nedokáže dostať z myšlienok, vytesniť ju z podvedomia.

Tisícšesťsto strán textu autorky píšucej pod pseudonymom Elena Ferrante je husto štruktúrovaných, rafinovane členených. Detaily premyslené do najjemnejších nuáns pripomínajú romány Elsy Morante, ktorá údajne autorku Neapolskej ságy výrazne ovplyvnila. Ferrante spriada pavučinu z emočne vypätých zážitkov a subjektívneho, no o to autentickejšieho zaznamenania drsnej reality Neapola šesťdesiatych rokov.

Autorka ukazuje odvrátenú stranu mesta – vyvíjajúceho sa živého organizmu s jeho stupňujúcou sa brutalitou. Tá vrcholí v sedemdesiatych rokoch, keď členovia Cammory zabíjajú ľudí na chodníku za bieleho dňa. Poodhaľuje krehkú rovnováhu neobyčajného vzťahu medzi dvomi odlišnými ženami, ktorú na začiatku len hmlisto tušíme – priateľstvo v odraze pokriveného zrkadla.

Nazvať Elenu Ferrante fenoménom nestačí. Napísať, že Neapolská sága je psychologickou sondou, ktorá nám odkrýva osobnosti Lenù a Lily, by bolo až veľmi povrchné. V podstate je takmer nemožné nájsť termín, ktorý by presne vystihol toto najznámejšie dielo neznámej autorky.


Geniálnu priateľku vydalo Inaque na Slovensku už v troch podobách

Tetralógia Eleny Ferrante je kolážou detských trápení, životných strát, krátkych lások aj nutnosti dospieť a zostarnúť, prináša pocit katarzického precitnutia a nedovolí nám knihu len tak odložiť či na ňu hneď po prečítaní zabudnúť.

Intímna dráma zbavená marazmu, sentimentálnosti, a mnohých manierov niektorých súčasných prozaikov, nabáda čitateľa prehodnotiť to, čo si o vzťahoch doteraz mysleli.

Grafika a fotografie: Inaque


Mária Jakúbeková
  Práve číta Komu zvonia do hrobu od Ernesta Hemingwaya


Vydávanie Literárnych novín môžete podporiť
finančným príspevkom prostredníctvom vašej platobnej karty alebo cez internetový platobný systém PayPal
prípadne aj zaslaním ľubovoľnej sumy na bankový účet
IBAN: SK92 8330 000000 2001476552
BIC/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Po naskenovaní QR kódu zvoľte výšku darovanej sumy.
Ďakujeme za vašu podporu!