Urbánny mikrokozmos časopisu Flaneur

Magazín FlaneurFoto:  Ana Santl 
4 minúty čítania

Traja mladí ľudia cestujú po svetových metropolách, aby vo svojom časopise sprostredkovali život jednej ulice vo veľkomeste. Inšpirovali sa postavou flanéra, známou z esejí francúzskeho básnika Charlesa Baudelaira.

 

Flanér má čas. S otvorenými očami sa necháva unášať ulicami veľkomesta. Bez plánu, či konkrétneho cieľa je pokojným pozorovateľom, otvorený každému náhodnému stretnutiu či objavu. Je totiž zberateľom dojmov.

Napísal Baudelaire, ktorý nazval tento typ človeka botanikom mestského chodníka a urobil z neho literárny sujet 19. storočia. Flanér (z francúzského flâneur) je podľa neho vlastne veľmi citlivým a vnímavým umelcom. Tento muž davu sa musí ponoriť do vôní, zvukov a farieb veľkomesta, aby mu mohol skutočne porozumieť.
 

Magazín Flaneur založila v roku 2013 mladá berlínčanka Ricarda Messnerová spoločne so študentom filozofie Fabianom Saulom a bývalou módnou novinárkou z Londýna Grashinou Gabelmannovou.

Ricarda sa po skončení štúdia na Universität der Künste v Berlíne presťahovala do New Yorku. Po svojom návrate do Berlína zrazu videla svoju starú domovskú štvrť Charlottenburg v západnej časti mesta, vrátane nie práve výstavnej Kantstraße, úplne inými očami.

 

Interview s  Ricardou Messnerovou, vydavateľkou časopisu Flaneur

 

Tak vlastne vznikol nápad venovať tomuto urbánnemu mikrokozmu celý časopis. Spoločne potom vytvorili koncept časopisu, otvoreného najrozmanitejším oblastiam umenia a každodenného života – a rozprávať osobné príbehy, zrozumiteľné v každom kúte sveta.

Nechceli sme predstavovať rôzne mestá podľa toho istého vzorca, ako to robia časopisy o cestovaní,“ spomína dnes jeho 34 ročná vydavateľka.

Rue Bernard v Montreale, Corso Vittorio Emmanuele II v Ríme, Fokionos Negri v Aténach alebo okružnému bulváru obopínajúcemu centrum Moskvy. V Montreale napríklad rozpráva kaderník o tom, že pre svojich klientov je svojím spôsobom aj terapeutom, v Berlíne sa dostane k slovu čašník zo slávneho podniku Paris Bar na ulici Kantstraße. Predavač z Lipska, majiteľ podniku Kosmas z Atén alebo hudobník Kostja z Moskvy – každý z nich predstaví malý kúsok svojho príbehu. To všetko v angličtine, v papierovej podobe s veľmi originálnou vizuálnou estetikou, ktorú pre každé vydanie navrhuje dizajnové štúdio Yukiko.

Prvé číslo vydala trojica autorov s malým rozpočtom a za podpory dvoch grafických dizajnérov Michelle Philipsovej a Johannesa Conrada. Práve vizuálna podoba časopisu z ich dielne ho robí tým, čím je – optickým dobrodružstvom plným originálnych nápadov. „K tomu sa pridáva aj haptická stránka,“ vraví dnes už Ricarda Messner. Rozličná hrúbka papiera, vôňa stránok – toto všetko prispieva k zmyslovej skúsenosti, ktorú by internetový blog alebo mobilná aplikácia nemohli ponúknuť. „Vo vzťahu k času je životnosť nášho časopisu je úplne iná,“ hovorí Fabian Saul, „môžete ho kamsi založiť a zabudnúť naň – a neskôr ho znovu objaviť na poličke.“

Na rozdiel od novinárov v iných printových médiách nie sú redaktori časopisu Flaneur vystavení tlaku prinášať aktuálne informácie, nerobia si vopred ani rešerš. Vybrané miesto, kam – nezaujatí a bez predsudkov, nakoľko je to možné – cestujú, vyplynie z kontaktov alebo pozvaní. Ricarda, Fabian Saul a Grashina potom strávia v danom meste dva mesiace, túlajú sa po uliciach, rozprávajú sa s miestnymi obyvateľmi, nadväzujú kontakty s autormi a umelcami, ktorí budú spoluautormi nového vydania časopisu. „Takto vznikajú nové rozprávania mimo veľkého, historického naratívu,“ vraví Fabian Saul a myslí tým: mimo vychodených trás. Na Rue Bernard v Montreale sa takto zoznámili s miestnou komunitou venujúcou sa jazde na kolieskových korčuliach. Z toho vyplynul nápad urobiť z jej členiek superhrdinky grafickej novely. A výsledný komiks The Rolling Supernovas od kanadského umelca Mivila Deschênesa sa stal samostatnou prílohou časopisu.

To je typický spôsob spolupráce, akým sa rodí obsah Flaneura.

 

Goethe-Institut
Thorsten Glotzmann  /  Goethe-Institut

Publikovaný text vychádza z autorského článku uverejneného pod licenciou Creative Commons
Creative Commons Lizenzvertrag


Vydávanie Literárnych novín môžete podporiť
finančným príspevkom prostredníctvom vašej platobnej karty alebo cez internetový platobný systém PayPal
prípadne aj zaslaním ľubovoľnej sumy na bankový účet
IBAN: SK92 8330 000000 2001476552
BIC/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Po naskenovaní QR kódu zvoľte výšku darovanej sumy.
Ďakujeme za vašu podporu!